
Samarbete med Nordmakedonien
Barn föds inte med fördomar
2019 besökte Glada Hudik-teatern Nordmakedonien och introducerade projektet ”Barn föds inte med fördomar”. Efter några månader med utmaningar med den makedonska byråkratin, våren 2020 inledde vi ett aktivt samarbete med vår främsta samarbetspartner, dagcentret Solem i Skopje. Med hjälp av vår lokala koordinator har vi identifierat och utbildat fyra föreläsare för projektet: Iva, Aleksandar, Romeo och Ramajana som har olika typer av funktionsnedsättningar. Fyra pilotskolor i Skopje deltog i projektet under hösten. I projektet involverades 20 lärare och 380 elever från årskurserna 4, 5 och 6. På grund av pandemin har merparten av mötena genomförts digitalt. Även föreläsarna deltog digitalt i mötena. Dessa aktiviteter blev högt uppskattade, även av föreläsarna och deras familjer, då pandemin bidrar till att personer med funktionsnedsättning blir ännu mer isolerade och ensamma. Genom projektaktiviteterna har de blivit involverade i ett stimulerande arbete.
Dela gärna
I samarbete med tankesmedjan Holistic producerades fyra dokumentärfilmer om projektets föreläsare. Filmerna gjordes i syfte att förankra projektet i landet och att lyfta upp erfarenheterna från Nordmakedonien. I filmerna berättar huvudpersonerna om sitt vardagsliv, sina intressen och utmaningar. Dokumentärfilmerna ingår som en del av skolmaterialet och kommer även att användas vid olika informationsmöten och arrangemang.
Responsen från skolorna har varit väldigt positiv. Skoleleverna var intresserade, nyfikna och mycket aktiva under diskussionerna. Det har framkommit att trots att det har funnits en del informationskampanjer om funktionsnedsättning i Nordmakedonien hade eleverna fortfarande inte så mycket kunskap om personer med funktionsnedsättning och om deras möjligheter. Filmen Hur många lingon finns det i världen? och dokumentärfilmer om föreläsarna väckte särskilt intresse. Många elever blev förvånade över att personer med intellektuella funktionsnedsättningar kunde spela teater, sjunga och arbeta. Eleverna blev förvånade över att föreläsarna hade hobbyer som de själva, att de åkte på semester, att de var aktiva inom idrotten och hade vunnit medaljer, att de kunde ”tala normalt”. En del av eleverna blev överraskade över att personer med funktionsnedsättning kunde leva ”ett normalt liv som alla andra människor om de hade en chans till det”.
Sagt om Samarbete med Nordmakedonien
”Jag gillade filmen eftersom den lär dig hur du måste behandla personer med funktionsnedsättning och hur du måste respektera dem. Jag gillade också hur Alex uppförde sig mot dem och försökte lära dem att göra grundläggande saker.”
”Att respektera någon betyder att denna person är viktig för dig, att du lyssnar på honom/henne, personen har kanske större erfarenheter i livet, är en viktig förebild.”
Här kommer några exempel på hur elever reflekterade kring projektet:
”Jag gillade filmen eftersom den lär dig hur du måste behandla personer med funktionsnedsättning och hur du måste respektera dem. Jag gillade också hur Alex uppförde sig mot dem och försökte lära dem att göra grundläggande saker.”
”Att respektera någon betyder att denna person är viktig för dig, att du lyssnar på honom/henne, personen har kanske större erfarenheter i livet, är en viktig förebild.”
Efter implementering av projektet fick lärarna som deltog i projektet diplom. Projektet uppmärksammades i nordmakedonsk media. Fotoporträtt av våra föreläsare skapades av fotografen Tomislav Georgiev med intervjuer. Planen är att involvera flera skolor i Nordmakedonien och sprida projektets idéer och värderingar för bredare samhällskretsar.
Filmerna om våra föreläsare i Nordmakedonien finns att se nedan:
Iva
KommerAleksandar
KommerRamajana
KommerMario
KommerBläddra bland våra andra projekt







