Att ändra sitt beteende och öka den fysiska aktivitetsnivån är en utmaning för alla människor. För personer med intellektuell funktionsnedsättning kan det vara extra svårt. Svårigheter att inse nyttan med fysisk aktivitet, kognitiva och sociala hinder samt nedsatt självdisciplin kan vara några av hindren. Andra utmaningar kan vara transporter till och från specifik aktivitet samt begränsad ekonomi.
Detta vill Hälsinglands Utbildningsförbund i Bollnäs göra något åt. Sedan två år driver de ett projekt för att öka fysisk aktivitet och hälsa bland personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Hälsinglands Utbildningsförbund driver ett treårigt utvecklingsprojekt med stöd från Allmänna Arvsfonden. Tillsammans med samarbetspartners har de tagit fram en världsunik bildbaserad utbildning, Fitness Assistant, som vänder sig till såväl deltagare som ledare.
– Vi vill använda Fitness Assistant först och främst som en grundläggande hälsoutbildning så att personer med intellektuell funktionsnedsättning kan bli sina egna fitness assistenter. Som steg två kan de som blir certifierade fitness assistenter hjälpa andra att bli mer fysiskt aktiva och få en bättre hälsa, säger Anders Isaksson, en av projektledarna på Hälsinglands Utbildningsförbund.
Glada Hudik-teatern har gjort liknande satsningar tidigare och har fungerat som förebilder och bollplank i processen.
– Innan vi sökte projektstödet kontaktade vi Glada Hudik-teatern för att se hur de jobbat med liknande frågor vilket var otroligt lärorikt. I dag använder de sig av vårt utbildningsmaterial i både Showskolan och på sina träningsläger i Portugal vilket är väldigt roligt, säger Anders Isaksson, en av projektledarna på Hälsinglands Utbildningsförbund.
Utbildningen består av 23 bilder som alla beskriver olika delar inom träning och hälsa. Alla utbildningstillfällen inleds med frågan ”Vad tänker du när du ser den här bilden?”. Beroende på vad personerna i gruppen svarar formas det fortsatta samtalet utifrån det.
– Fördelen med en helt bildbaserad utbildning är att deltagarna har enklare att ta till sig budskapen än om de skulle behöva läsa långa texter. Dessutom utgår vi från vad de tänker och känner kring de olika bilderna och baserar våra diskussioner utifrån det. Den pedagogiken har visat sig fungera alldeles utmärkt, berättar Anders.
Genom utbildningen kan personer med intellektuell funktionsnedsättning certifieras som assisterande personliga tränare, Fitness Assistants. Fitness Assistant är en yrkestitel som certifieras enligt europastandard satt av EuropeActive som utbildar allt från enkla instruktörer till personliga tränare.
De utbildade personerna blir behöriga att assistera tränare/ledare i planering, administrering och genomförande av individ- och gruppträning.
En som deltagit i utbildningen är Oskar Holmin som deltar i Showskolan i Hudiksvall. Förra veckan fick han sin certifiering som Fitness Assistant vid en ceremoni i Bollnäs.
– Jag tycker att jättekul att få göra det här. Jag vill vara en förebild för andra. Jag kommer att försöka jobba vidare med det och jag ser fram mot att lära ut det jag lärt mig till andra, berättar Oskar.
Projektet i Bollnäs är nu inne på sitt sista år. När projektet är slut kommer Hälsinglands Utbildningsförbund fortsatt hålla i utbildning och certifiering samt förvaltning och spridning av metoden. Idag finns utbildningen Fitness Assistans tillgänglig online för den som vill använda materialet. Det kostar ingenting, det enda som krävs är att man kontaktar Hälsinglands Utbildningsförbund och får en inloggning.
– Idag används vår utbildning framför allt på gymnasiesärskolor och särskolor regionalt, men visionen är att den ska användas av skolor runt om i hela landet. Dessutom har omsorgsförvaltningar på flera kommuner hört av sig och varit nyfikna på utbildningen vilket känns otroligt roligt. Vi hoppas att fler hör av sig, säger Anders.