”Vi kan mer” projektet skapar sysselsättning och sammanhang

Vi tar inget ansvar över de översättningar som görs via Googles tjänst Google Translate.

EnglishGeorgianLatvianMacedonianSwedish
Sebastian Berg Fotograf Karlstad Stormarknad Ab

januari 10, 2023

För 13 år sedan tog matvarukoncernen ICA initiativ till satsningen ”Vi kan mer” för att bidra till ett samhälle där alla får möjlighet att utvecklas till sin fulla potential. Satsningen skedde tillsammans med bland andra Glada Hudik-teatern. Satsningen pågår än idag, och har bidragit till att 1 850 personer med intellektuell funktionsnedsättning har sysselsättning i någon av ICAs butiker eller centrallager runt om i landet.

Satsningen ”Vi kan mer” inleddes år 2009 på initiativ av ICA och ICA handlarnas förbund med Glada Hudik teatern. Ambitionen var att under tre år ge mellan 500 och 1 000 personer med intellektuell funktionsnedsättning sysselsättning i någon av ICAs butiker eller centrallager. Efter en lite trög start, tog det fart. 

– När ICA gick in som Glada Hudik-teaterns huvudpartner 2008 hade jag och dåvarande koncernchef och VD Kenneth Bengtsson många samtal om hur vi tillsammans skulle kunna göra skillnad. Idén att skapa enkla men meningsfulla jobb i ”Vi kan mer” satsningen och att anlita Mats Melin ur vår ensemble till att spela ICA Jerry i deras TV-reklam föddes under dessa samtal. Det är roligt att se allt positivt som hänt efter det, säger Pär Johansson, grundare och konstnärlig ledare på Glada Hudik-teatern.

I ”Vi kan mer” satsningen får människor med intellektuell funktionsnedsättning ingå i en grupp tillsammans med normalfungerande. De får utföra riktiga jobb som är viktiga för gruppen att genomföra och får på så sätt känna sig meningsfulla. De normalfungerande människorna får samtidigt en chans att jobba, umgås med och lära känna människor med intellektuell funktionsnedsättning. 

En av de ICA-butiker som deltar i ”Vi kan mer” är ICA Maxi i Karlstad. ICA-handlare Christer Johansson berättar vad den inneburit för dem. 

– Sedan 2015 har vi löpande haft mellan 5 och 8 personer med intellektuell funktionsnedsättning i sysselsättning i vår butik. Det fungerar alldeles utmärkt. De packar upp varor, frontar i butiken, pantar burkar och följer med och levererar mat ut till de kunder som beställt i nätbutiken. Det här är en satsning som gör skillnad på många olika sätt. Personerna som får sysselsättning växer som individer, känner sig uppskattade och hittar ett naturligt sammanhang att vara i. De får kollegor att samarbeta med och nya vänner att skoja och äta lunch tillsammans med. Mottagandet har varit väldigt fint, både från våra kunder och våra andra medarbetare. Att få känna sig sedd och behövd är viktigt för oss alla. Vi är väldigt glada över att ha dem med i vårt MAXI-gäng!

En annan butik som engagerat sig i ”Vi kan mer” är ICA Kvantum i Piteå. Så här säger ICA-handlare Daniel Stenmark om deras arbete.

– Vi har haft personer med intellektuell funktionsnedsättning i vår butik ända sedan vi startade verksamheten 2005. I dag utgör de ungefär 15 procent av vår arbetsstyrka. De här personerna tillför så otroligt mycket till vår arbetsplats. De är äkta, säger vad de tycker och tänker och lever i nuet. Samtal blir på riktigt. Ibland skrattar vi och ibland gråter vi. De har fått oss att lyfta huvudet från våra mobiler och i stället prata med varandra. Hos oss är alla medarbetare mer än bara sina arbetsuppgifter, funktioner och prestationer. Här tar vi hand om varandra och hjälps åt. Det är stort att se deras glädje över så enkla saker som att få sitt namn på en skylt på bröstet eller se sitt namn i arbetsschemat tillsammans med de andra.

Daniel berättar att han fått engagemanget och entreprenörandan hemifrån. Båda hans föräldrar var ICA handlare och de drev sin butik med stort hjärta och samhällsengagemang.

– Det är både en tillgång och en risk att driva sitt företag med hjärtat. Tiden har lärt mig att man även behöver vara realistisk och väldigt tydlig när man tar sig an personer med intellektuell funktionsnedsättning och unika behov. Ju tydligare jag kan vara med vilken typ av uppgifter jag kan erbjuda och hur arbetsmiljön i vår butik är, desto bättre matchningar kan vi göra. Det blir bäst för både den enskilde individen och för oss som butik. Jag skulle ljuga om jag sa att det alltid varit lätt genom åren, men glädjen, värmen, äktheten och arbetet de här personerna bidrar med i vår butik, överstiger de utmaningarna med råge. Jag tror det är viktigt att ha en vision. Jag vill att vår butik inte bara ska spegla hur samhället ser ut idag, utan hur vi önskar att det såg ut, säger Daniel. 

Samtidigt som ICA inledde ”Vi kan mer” togs karaktären ICA-Jerry in i kedjans populära TV-reklamfilmer. ICA-Jerry blev snabbt populär bland TV-tittarna och har i dag över 175 000 följare på Facebook och över en miljon visningar på Youtube.

ICA har varit Glada Hudik-teaterns huvudpartner sedan 2008.

Bild 1: Hela gänget på ICA Maxi Karlstad. Foto Sebastian Berg.
Bild 2: Joakim Larsson, Daniel Stenmark och Maja Johansson på ICA Kvantum Piteå
Bild 3: Ica-Jerry som spelas av Mats Melin

Du kanske också gillar…

0
    0
    Din kundvagn
    Din kundvagn är tomÅtervänd till Shop